Selasa, 5 Mac 2019

Lumut Eco Run 2019: Lari Sambil Nikmati Alam Di Lumut, Perak

Salam.


Hujung minggu yang lepas aku sertai larian 10 kilometer bagi acara Lumut Eco Run 2019. Alhamdulillah. Masa yang dicatatkan masih boleh dibanggakan. Haha! Risau stamina dah ke laut sekarang ni. Maklum je lah umur semakin meningkat. Boleh? Tapi yang penting gigih ke tidak aku datang dari Alor Gajah, Melaka ni? Sekali sekala apa salahnya kan.

Alhamdulillah. Aku berjaya menamatkan larian dalam masa lebih kurang 1 jam 15 minit. Kami dilepaskan tepat jam 7 pagi seperti yang dimaklumkan. Suasana pagi yang segar dan tenang membuatkan aku bertambah semangat untuk berlari. Laluan aku sepanjang larian hari tu ditemani pokok pokok yang menghijau dan Sungai Manjung. Tapi aku tak sempat nak menikmati sangat sebab tengah tak cukup nafas berlari. Haha!

Katanya Lumut Eco Run 2019 ni telah menerima lebih daripada 1200 penyertaan. Wow! Satu angka yang agak membanggakan bagi penganjuran kali pertama. Syabas dan tahniah diucapkan! Semoga tahun tahun yang berikutnya akan menerima lebih banyak penyertaan. 



Apa yang menariknya dengan Lumut Eco Run 2019 ni? Dah tentu lah lokasi dia! Haaa... Kat Lumut, Perak tu. Sambil aku sertai acara larian, aku sempat jalan jalan sekitar Lumut ni. Cuma aku tak sempat nak ke Pulau Pangkor! Sedih tak? Padahal 10 minit je naik feri daripada tempat penginapan aku hari tu. Tiada rezeki nampaknya. Takpe lah. Lain kali mungkin. Tahun depan ke? Ya! Untuk pengetahuan kau orang, penganjur dah rancang untuk mengadakan acara larian ni selama 4 tahun berturut-turut. Yang menariknya, medal setiap tahun akan direka mengikut tema yang telah ditetapkan. Untuk tahun 2019 ni, tema medal adalah unsur tanah, diikuti tahun 2020 dengan unsur air, 2021 dengan unsur api dan 2022 dengan unsur angin.



Sebagai salah seorang peserta yang mengikuti acara ni, aku mendapati terdapat beberapa kelemahan dan kekurangan yang perlu diberi perhatian oleh pihak penganjur. Tapi aku ambil maklum yang penganjur ni baru pertama kali mengadakan acara larian ni. Aku harap penganjuran pada tahun depan dan tahun seterusnya lebih baik daripada tahun ni. 

5 kelebihan yang ada kat Lumut Eco Run 2019 ni.
  1. Lokasi yang menarik. Larian hari tu mula dan tamat di Jeti Lumut. 
  2. Masa pelepasan adalah tepat pada waktunya. Tak buang masa! Dan masa pelepasan bagi acara 21 kilometer adalah pada jam 6:45 pagi. Haaa... Keputusan ini dibuat untuk memudahkan urusan solat Subuh bagi peserta yang beragama Islam.
  3. Trek larian yang agak mudah dan tidak terlalu mencabar. Boleh kata tiada bahagian yang terlalu mencanak. Lega!
  4. Laluan trafik yang terkawal. Tak banyak kenderaan yang lalu lalang sepanjang trek larian.
  5. Rekod catatan masa. Aku rasa tidak semua acara larian ada menyediakan rekod catatan masa setiap peserta.


5 kekurangan yang perlu diperbaiki pada masa akan datang.
  1. Larian 10 kilometer hanya ada satu stesen air. Aku rasa patut ada sekurang-kurangnya dua stesen air.
  2. Kualiti medal agak mengecewakan. Aku harap tahun depan pihak penganjur boleh meningkatkan kualiti medal pada tahun akan datang
  3. Tiada kon diletakkan bagi trek larian pada jalan utama. Keselamatan para peserta perlu diutamakan.
  4. Papan tanda jarak larian tidak disediakan. Jadi aku agak tertanya tanya bila nak habis ni aku dah macam penat gila ni eh kejap aku lari 21 kilometer ke 10 kilometer ni tolong bagitahu cepat. Haha!
  5. Pengambilan kit agak kurang sistematik. 

Apa apa pun tahniah diucapkan kepada pihak penganjur atas kejayaan julung julung kalinya mengadakan acara larian ni. Semoga tahun depan dan tahun tahun akan datang lebih baik!


Jom?

Copyright © Budak Lelaki Sebelah Pintu Designed by azhafizah.com