Isnin, 17 Julai 2017

17 Rumah Tercantik Di Malaysia

Salam.

Tak sangka sebenarnya ada banyak rumah kat Malaysia ni yang cantik cantik. Teruja! Terus berangan nak ada rumah secantik semua tu. Tapi? Menangis tengok gaji sendiri. Haha! Astaghfirullah al azim. Jangan kufur nikmat yang diberi percuma. Syukurlah nak. Aku bersetuju dengan seorang netizen yang telah berkongsi 17 buah rumah tercantik yang terdapat di Malaysia. Memang serious cantik! Walaupun aku ni bukan daripada bidang architecture ataupun interior design tapi aku tahu rumah-rumah yang disenaraikan tu memang cantik selain nampak mahal dan mewah secara visual.

Jadi jom kita tengok 17 buah rumah yang tercantik kat Malaysia ni. Jangan risau, bila sebut cantik je, perkara tu adalah subjektif dan sentiasa boleh dibahaskan. Bak kata pepatah, beauty is in the eye of the beholder. Kalau korang rasa tak cantik, pergi la senaraikan sendiri rumah-rumah yang korang rasa cantik kat mata korang. Haha! Emosi tak aku?

#1


Lokasi: Taman Desa, Kuala Lumpur
Sumber: DI SINI

#2


Lokasi: Bangsar, Kuala Lumpur
Sumber: DI SINI

#3


Lokasi: Sungai Buloh, Selangor
Sumber: DI SINI

#4


Lokasi: Kuala Lumpur
Sumber: DI SINI

#5


Lokasi: Janda Baik, Pahang
Sumber: DI SINI

#6


Lokasi: Bukit Damansara, Kuala Lumpur
Sumber: DI SINI

#7


Lokasi: Petaling Jaya, Selangor
Sumber: DI SINI

#8


Lokasi: Sepang, Selangor
Sumber: DI SINI

#9


Lokasi: Taman Tun Dr. Ismail (TTDI), Kuala Lumpur
Sumber: DI SINI

#10


Lokasi: Bukit Damansara, Kuala Lumpur
Sumber: DI SINI

#11


Lokasi: Bukit Tunku, Kuala Lumpur
Sumber: DI SINI

#12


Lokasi: Petaling Jaya, Selangor
Sumber: DI SINI

#13


Lokasi: Kuala Lumpur
Sumber: DI SINI

#14


Lokasi: Kuala Lumpur
Sumber: DI SINI

#15


Lokasi: Kuala Lumpur
Sumber: DI SINI

#16


Lokasi: Petaling Jaya, Selangor
Sumber: DI SINI

#17


Lokasi: Kuala Lumpur
Sumber: DI SINI

Cantik ke tidak rumah-rumah kat atas ni? Yang mana satu pilihan korang? Kalau aku, aku pilih #5. Siapa je tak nak rumah dia cantik kan? Tapi kalau takde duit, tak payah cakap la nak rumah cantik macam kat atas ni. Berangan je la mampu... Nasib baik berangan tu percuma, tak kena bayar sesen pun. Kalau kena bayar, memang tak payah la nak berangan. Jadi? Marilah kita menabung untuk mendapatkan rumah secantik kat atas ni. Agak agak berapa tahun nak menabung tu? 1000 tahun cukup tak? Haha!

Kredit: DI SINI

Penyewa Kelantan Pengotor? Gambar Rumah Selepas Disewakan Kepada Pelajar!

Salam.

Agak agak macam mana rupa rumah yang disewakan kepada empat orang pelajar lelaki selama satu semester? Haaa... Menurut seorang netizen, sebuah rumah milik kakaknya telah disewakan kepada empat orang pelajar lelaki, seorang daripada Kuala Lumpur dan tiga orang lagi daripada Kelantan. Turut dinyatakan, mereka baru je menyewa satu semester tapi keadaan rumah tu dah macam bertahun-tahun ditinggalkan. Sampah sarap bersepah kat belakang rumah, sofa sebelum ni elok je boleh jahanam, tandas kotor macam seribu tahun tak cuci dan meja makan penuh dengan sisa serta kotoran. Aku tak tahu la jenis manusia apa yang duduk kat rumah ni. Tak percaya? Tengok gambar-gambar yang dikongsikan kat bawah ni.






Netizen itu kemudian membandingkan bilik yang didiami oleh pelajar daripada Kuala Lumpur dan pelajar-pelajar daripada Kelantan. Katanya bilik pelajar daripada Kuala Lumpur tu bersih dan kemas, lantai siap beralaskan tikar getah. Hmmm... Tapi masalah penyewa-penyewa ni bukan setakat pengotor je, sewa bulanan pun liat nak bayar. Macam-macam alasan diberikan. Atas dasar perikemanusiaan, tuan rumah beri kelonggaran. Tapi lepas tengok keadaan rumah yang disewakan, semua pelajar tadi telah diusir keluar. Ye la. Siapa yang tak geram, marah, geli dan jijik tengok keadaan rumah kotor gila sampai macam tu?


Tapi pengotor ni bukan label untuk negeri-negeri tertentu. Aku percaya ramai lagi orang-orang Kelantan yang pembersih dan tak mengambil kesempatan macam pelajar-pelajar kat atas ni. Pengotor ni sebenarnya sikap individu. Kalau dia dah pengotor, pengotor la dia tak kira dari mana dia datang. Apa apa pun tabah je la menghadapi penyewa-penyewa yang tak reti nak jaga rumah. 

Sumber: DI SINI

Khamis, 13 Julai 2017

Nasi Lemak Burger Di McDonald's Singapura

Salam.


Wow! Menariknya! Semalam McDonald's kat Singapura telah mengumumkan Nasi Lemak Burger sebagai menu terbaharunya sempena Hari Kebangsaan negara tersebut tak lama lagi. Bukat setakat Nasi Lemak Burger je, ada juga air Bandung McFizz, aiskrim Cendol McFlurry dan Coconut Pie. Haaa... Nampak menyelerakan kan? Tapi kat Singapura la. Kalau kat Malaysia, aku dah pergi serang McDonald's ni nak rasa sekarang juga. Tapi apakan daya? McDonald's kat Malaysia ada cakoi je. Haha! Gurau je. McDonald's kat Malaysia dah pernah ada Bandung McFizz dan aiskrim Cendol Sundae Cone. Kira okay la tu kan? 



Sumber: DI SINI

Jumaat, 7 Julai 2017

Pakaian Neelofa Dikecam Netizen, Seperti Ayam Tak Cukup Bulu!

Salam.

Neelofa ni bijak sebenarnya. Dia sengaja menggayakan pakaian yang lain daripada lain supaya terus menjadi bualan kat laman sosial. Baru-baru ni Neelofa telah dikritik oleh netizen kerana mengenakan jaket berbulu dan dipadankan dengan seluar hitam berjalur putih semasa menghadiri sebuah majlis di Bangkok, Thailand. Jangan tak tahu yang pakaian unik tersebut telah direka oleh pereka fesyen Khoon Hooi. Jom kita tengok antara gambar-gambar yang dimuatnaik oleh Neelofa kat laman instagram miliknya.




Masa aku pertama kali nampak gambar-gambar Neelofa dengan pakaian ni, aku tak ambil pusing pun. Aku tengok sekadar just another wardrobe daripada Neelofa. Tak sangka pakaian tersebut mendapat komen-komen yang agak kritikal daripada netizen. Ya. Dah nama pun Neelofa kan? Netizen menyamakan jaket berbulu Neelofa dengan karpet berbulu manakala seluar hitam berjalur putih disamakan dengan seluar track. Macam macam! Ada juga yang gigih ambil gambar karpet berbulu dengan seluar track lalu dibandingkan dengan apa yang dipakai oleh Neelofa. Masalahnya? Hampir sama! Kreatif betul dorang ni. Jom kita tengok antara komen-komen yang pedas mengenai pakaian Neelofa yang sekali lagi menjadi perhatian ni.


Tak cukup dengan komen-komen yang menggunakan perkataan, disokong pula dengan bukti-bukti bergambar. Haha! Gigih betul dorang kan kalau nak bahan artis ni? Selagi ada kudrat dan masa orang kata. Nasib baik la duit Neelofa kat bank tu tak berkurang dengan kecaman-kecaman daripada dorang ni. Takpe Neelofa. Ni pun salah satu publisiti untuk Neelofa juga kan. 



Kesian ayam tu, tak cukup bulu.

Sumber: DI SINI

Wajib Gambar Di Masbro Village Melaka

Salam.

Pernah dengar Masbro Village? Haa... Kalau tak pernah dengar, mesti korang pernah nampak ada netizen yang bergambar depan rumah yang berbentuk segitiga dan berwarna-warni kan? Ya. Tu la Masbro Village, antara rumah tumpangan pertama yang unik kat Malaysia ni. Jadi korang wajib bergambar kat Masbro Village kalau dah sampai Melaka. Lagi lagi sekarang tengah musim perayaan kan? Kalau singgah Melaka, jangan lupa untuk bergambar kat sini. Rugi kalau tak bergambar kat sini sebab percuma kot. Korang pun dapat muat naik gambar gambar yang cantik dengan latar belakang rumah berbentuk segi tiga yang unik dan berwarna-warni. Mana nak cari kat Malaysia ni?


Aku tak pasti la aku bernasib baik ke tak hari tu sebab aku dibenarkan masuk untuk ambil gambar kat situ. Haha! Sebab ada yang komen kat gambar aku katanya pintu pagar ditutup dan hanya yang bermalam kat situ je ada kunci pintu pagar untuk masuk. Tapi hari yang aku pergi tu memang pintu pagar terbuka dan kitorang boleh je ambil gambar kat dalam tu. Ada pasangan yang sempat bertanya kat salah seorang pekerja kat situ boleh ke tak ambil gambar kat dalam ni. Haaa... Korang agak agak boleh ke tak? Jeng jeng jeng... Pekerja tu pun jawab boleh je. Jadi? Jadi tak mahu ragu ragu sayang.

Aku rasa macam aku kat luar negara, bukan kat Malaysia. Sangat sesuai untuk korang acah acah kat luar negara. Haha! Cantik. Memang cantik kat Masbro Village tu. Apa yang aku perasan kawasan sekitar Masbro Village tu sangat bersih. Tak jumpa pun sampah-sampah bertaburan. Rumput pun sangat kemas dan dijaga dengan baik. 




Kot kot korang berminat untuk bermalam kat sini, aku senaraikan beberapa info ringkas dan menarik mengenai Masbro Village kat bawah:
  • Harga RM280 satu malam
  • Unik kerana berbentuk segi tiga
  • Ceria dan berwarna-warni
  • Kemudahan swimming pool
  • Maksimum 6 orang 
  • 2 tingkat - tingkat bawah dan tingkat atas
  • 2 bilik air dengan water heater (tingkat bawah)
  • Dilengkapi sofa, televisyen (siaran astro) dan meja makan 
  • Turut disediakan microwave oven, peti ais, cerek air dan alatan asas makan minum
  • Dua katil bersaiz Queen kat tingkat atas dan satu katil sofa kat tingkat bawah
  • Setiap unit dilengkapi dengan 2 penghawa dingin

Jom?

Tradisi Hari Raya Yang Diamalkan Setiap Tahun

Salam.

Selamat Hari Raya Aidilfitri! Tak terlambat lagi kan? Orang Melayu kata selagi tak habis bulan Syawal selagi tu kita sambut hari raya. Untuk itu, dengan rendah hatinya menyusun sepuluh jari memohon kemaafan sekiranya ada kata-kata, tingkah laku dan perbuatan aku yang mengguris hati dan perasaan korang. Mungkin ada yang aku sengaja, mungkin ada yang aku tak sengaja. Tak lupa juga, halalkan makan dan minum aku juga ye. Kalau ada hutang piutang yang aku terlepas pandang, beritahu la. Kalau ada duit, aku bayar. Kalau takde, aku minta korang halalkan je. Boleh tak macam tu?

Tahun ni tema baju raya kitorang sekeluarga ialah dusty pink. Seperti biasa, ibu yang akan decide tema baju raya warna apa. Kemudian ibu akan beli kain untuk semua. Haaa... Memang setiap tahun kitorang akan pakai baju macam boria. Bukan setakat warna je yang sama, kain pun sama! Tu antara tradisi atau kebiasaan keluarga aku bagi setiap tahun.


Hari raya kali ni yang tinggal cuma adik-beradik yang belum kahwin lagi. Yang dah kahwin semua beraya kat rumah mentua masing-masing. Jadi seperti biasa, pagi hari raya tu ayah dan aku dah sarapan kat rumah dulu sebelum pergi masjid untuk menunaikan solat sunat Hari Raya Aidilfitri. Yang lelaki pergi masjid, yang perempuan tunggu kat rumah. Lepas balik daripada masjid, baru ada sesi bersalam-salaman dan bermaaf-maafan sesama ahli keluarga. Jangan risau, takde air mata sangat. Sebab takde buat salah sangat kot. Haha! Yakin tak? Dah selesai bersalaman-salaman dan bermaaf-maafan, kitorang teruskan dengan sesi bergambar. Ya. Tak meriah sambutan hari raya kalau tak bergambar. 


Kemudian baru kitorang balik ke kampung belah ayah. Memang dekat dengan rumah. Walaupun atuk dan nenek dah takde, kitorang balik juga jenguk Mak Lang dan Kak Zura yang ada kat kampung tu. Tu la tradisi hari raya aku dan keluarga sejak beberapa tahun lepas, sejak atuk dan nenek kedua-dua belah ibu dan ayah dah takde, dah meninggal dunia.

Semakin kita meningkat dewasa, semakin mudah cara kita menyambut Hari Raya Aidilfitri. Tu salah satu tanda kita dah makin tua dan tak kisah sangat pasal hari raya. Haha! Jadi kat sini aku nak kongsikan antara tradisi hari raya yang aku dah tak buat dah sekarang ni:
  • Pasang pelita minyak tanah
  • Main bunga api dan mercun
  • Hantar kad raya
  • Kacau dodol dan bakar lemang
  • Balik kampung dua hari atau sehari sebelum hari raya
  • Ikut ibu dan ayah beraya di kampung
  • Kutip duit raya 


Jadi tradisi hari raya korang macam mana pula? Apa tradisi hari raya yang korang masih buat sampai sekarang? Dan apa tradisi hari raya yang korang dah tak buat dah sekarang ni?

Khamis, 6 Julai 2017

Neelofa Artis Malaysia Paling Popular Di Instagram (Paling Banyak Pengikut)

Salam.

Sumber gambar: DI SINI

Tahniah Neelofa! Setelah sekian lama Nora Danish menjadi artis Malaysia yang paling popular di laman sosial instagram tapi akhirnya gelaran tersebut telah dirampas oleh Neelofa dengan jumlah pengikut sebanyak 4,888,097 berbanding Nora Danish dengan jumlah pengikut sebanyak 4,874,634. Haaa... Sengit tak? Setakat ni takde lagi pencabar terdekat selain daripada Neelofa dan Nora Danish. Ehhh... Nak tengok senarai 10 artis Malaysia paling popular di instagram? Korang boleh baca entri kat bawah ni.






Korang follow tak instagram Neelofa dan Nora Danish ni?

Rabu, 5 Julai 2017

10 Trailer Filem Paling Menarik Jun 2017

Salam.


Wahhh... Tak sangka banyak betul trailer filem yang menarik dan best sepanjang bulan Jun 2017. Maka aku pun tak sabar nak susun jadual waktu tengok wayang lepas ni. Jadi untuk itu aku dah senaraikan 10 trailer filem yang paling menarik yang dilancarkan pada bulan Jun yang lepas. Ohhh... Senarai ni hanyalah berdasarkan kepada pandangan dan citarasa aku semata-mata. Takde kena-mengena dengan orang lain. Kot kot ada la yang kata eeeuuuwww tak best pun trailer filem ni haaa kau diam sikit boleh tak? Haha! Antara filem yang paling aku tak sabar nak tengok ialah filem #9 dan #1 kat bawah ni. Haaa... Nak tahu filem apa? Jom kita tengok senarai 10 trailer filem paling menarik pada bulan lepas. Mungkin ada antara trailer yang belum korang tengok lagi, mungkin ada antara filem yang korang tak pernah tahu pun sebelum ni. Tapi lepas tengok semua trailer kat bawah ni, mesti korang tak sabar nak tunggu filem ni ditayangkan.


10.  Stronger


Tarikh Tayangan: 22 September 2017 (USA)
Pengarah: David Gordon Green
Pelakon: Jake Gyllenhaal, Tatiana Maslany, Miranda Richardson & Clancy Brown



9.   Happy Death Day


Tarikh Tayangan: 13 Oktober 2017 (USA)
Pengarah: Christopher B. Landon
Pelakon: Ruby Modine, Jessica Rothenberg, Israel Broussard & Charles Aitken



8.   The Foreigner


Tarikh Tayangan: 13 Oktober 2017 (USA)
Pengarah: Martin Campbell
Pelakon: Jackie Chan, Pierce Brosnan, Katie Leung, Liu Tao & rory Fleck-Byrne



7.   Jumanji: Welcome To The Jungle


Tarikh Tayangan: 20 Disember 2017
Pengarah: Jake Kasdan
Pelakon: Dwayne Johnson, Kevin Hart, Jack Black, Karen Gillan & Nick Jonas



6.   The Greatest Showman


Tarikh Tayangan: 25 Disember 2017 (USA)
Pengarah: Michael Gracey
Pelakon: Zac Efron, Hugh Jackman, Zendaya, Rebecca Ferguson & Michelle Williams



5.   Pitch Perfect 3


Tarikh Tayangan: 22 Disember 2017 (USA)
Pengarah: Trish Sie
Pelakon: Anna Kendrick, Rebel Wilson, Elizabeth Banks, Brittany Snow & Hailee Steinfeld



4.   American Made


Tarikh Tayangan: 29 September 2017 (USA)
Pengarah: Doug Liman
Pelakon: Tom Cruise, Sarah Wright, Domhnall Gleeson, Jesse Plemons & Jayma Mays



3.   Coco


Tarikh Tayangan: 22 November 2017 (USA)
Pengarah: Lee Unkrich
Pelakon: Gael Garcia Bernal, Benjamin Bratt, Renee Victor, Anthony Gonzalez & Ana Ofelia Murguia



2.   The Only Living Boy In New York


Tarikh Tayangan: 11 Ogos 2017 (USA)
Pengarah: Marc Webb
Pelakon: Kate Beckinsale, Logan Lerman, Jeff Bridges & Kiersey Clemons



1.   Black Panther


Tarikh Tayangan: 16 Februari 2018 (USA)
Pengarah: Ryan Coogler
Pelakon: Chadwick Boseman, Michael B. Jordan, Lupita Nyong'o, Danai Gurira & Forest Whitaker


Ada yang dah tengok semua trailer kat atas ni? Jadi pada pendapat korang, trailer filem mana yang membuatkan korang teruja dan tak sabar nak tengok filem tu? Cuba komen sikit. Kalau aku? Sah sah la semua filem yang aku senaraikan kat atas ni. Dah aku yang buat senarai ni kan? Haha!

Copyright © Budak Lelaki Sebelah Pintu Designed by azhafizah.com