Selasa, 20 Jun 2017

Buka Puasa Dengan Buffet Ramadhan Di Chakri Palace Pavilion

Salam.


Alhamdulillah. Tak sangka rezeki aku hari Ahad yang lepas dapat berbuka puasa kat Chakri Palace Pavilion dengan kawan-kawan yang lain. Apa apa pun terima kasih Neyra! Haaa... Sebenarnya Neyra ada kupon lebih untuk buffet Ramadan kat situ. Jadi? Neyra dengan murah hatinya ajak kitorang buka puasa kat situ hari tu. Semoga bertambah-tambah rezeki Neyra kerana sentiasa berkongsi rezeki dengan orang lain. Ehhh... Nak tahu tak harga buffet Ramadan kat Chakri Palace tu? Kot kot korang nak pergi buka puasa kat situ ke lepas ni mana la tahu kan.
  • Dewasa: RM85.90++
  • Kanak-kanak & Warga Emas: RM42.90++ 

Chakri Palace ni menyajikan makanan-makanan terbaik daripada Thailand. Antara hidangan yang menjadi pilihan aku untuk buffet Ramadan kat Chakri Palace Pavilion ni ialah Ayam Pandan, Udang Goreng Butter, Kerabu Mangga, Mieng Kham dan juga Pulut Mangga. Sedapnya! Tapi hidangan yang paling aku tak sangka aku boleh suka ialah Mieng Kham. Ya. Pernah dengar tak? Mieng Kham tu sejenis daun yang dimakan mentah dengan sos istimewa dan dicampurkan bahan-bahan lain seperti halia, udang kering, cili padi, kacang, limau nipis dan bawang merah. Nampak macam kurang meyakinkan tapi sebenarnya sedap. Wajib cuba!








Kenyang tu tak payah cakap la, dah nama pun makan secara buffet kan? Selagi tak kenyang, selagi tu pinggan kita tak dibenarkan ada ruang. Boleh? Haha! Nampaknya hujung minggu tu hujung minggu terakhir dalam bulan Ramadan sebab hujung minggu ni kita dah mula menyambut kedatangan Syawal dengan Hari Raya Aidilfitri. Tak sabar ke tu? Ke tahun ni tak berapa semangat nak sambut hari raya?

Lirik Lagu Syahrini - I Love You Allah

Salam.


Lagu: I Love You Allah
Penyanyi: Syahrini
Lirik Lagu Syahrini - I Love You Allah

Aku merenungkan tentang hidupku
Slalu diberikan kemudahan
Aku merenungkan tentang diriku
Slalu diberikan keindahan

Aku merenungkan tentang hidupku
Slalu diberikan kenikmatan
Aku merenungkan tentang diriku
Slalu diberikan keberkahan

Ternyata semua hanya karnaMu
Ibadah bukan karna surga
Dan takut nerakanya

Katakan rindu padaMu
Katakan cinta ya Allah
Aku memanggil namaMu
Tuk dekati hatiku
Cinta yang abadi
Cinta yang sejati
Hidup ini jadi hidup yang terindah

Katakan rindu padaMu
Katakan cinta ya Allah
Aku memanggil namaMu
Tuk dekati hatiku
I love you ya Rabbi
I love you sejati
Hidup ini jadi hidup yang terindah

Lirik Lagu Irwansyah & Zaskia Sungkar - Harim Di Tanah Haram

Salam


Lagu: Harim Di Tanah Haram
Penyanyi: Irwansyah & Zaskia Sungkar
Lirik Lagu Irwansyah & Zaskia - Sungkar Harim Di Tanah Haram

Menarik waktu ku ke hulu
memaksa ku menatap ke langit
adakah nasib cinta berubah
dari yang mendung menjadi terang

Bila ku punya kesanggupan
menghapus semua lumpur di hidupmu
sementara di hujung hatiku
tak sabar ingin membawamu pergi

Bila nanti waktu telah hadir
saatnya kau bersama diriku
ku hanya ingin berdiri di depan rumah Allah
mengucap hamdallah

Berdua di Tanah Haram nanti
ku kan bersumpah demi apa pun
kan ku lindungi cinta kita
terbalut selimut bertatahkan kalam-Mu ya Allah

Lirik Lagu Lyodra - Dear Dream

Salam.


Lagu: Dear Dream
Penyanyi: Lyodra Margaretha Ginting
Lirik Lagu Lyodra - Dear Dream

Dear dream
please hear me my words that I give to you
someday somehow I swear
you'll be a dream come true

Oh dear dream
I am singing the song only for you
to whisper in your ear
my undying vow to you

There will be a time I will shine
like the many stars up in the sky lighting up the world

I'll never stop trying
I promise I'll do anything
to reach and have you here with me
oh just wait and see

I'll never stop believing in my heart
I keep praying
the reason I will soar
one day you'll be something real
oh dear dream

I'll fight my tears, I will conquer my fears
climb up the hills, walk through the valleys
cause deep in my heart
I know that is right
soon I'll make you come to life

I'll never stop trying
I promise I'll do anything
to reach and have you here with me
just wait oh wait and see

I say I'll never stop believing, I won't
I know I will soar
one day I'm sure one day
you'll be something real
no no no no no
I say one day you'll be something real
I know you're real

Isnin, 19 Jun 2017

Isteri Terima Range Rover Sebagai Hadiah Ulang Tahun Perkahwinan!

Salam.


Tahniah diucapkan kepada pasangan suami isteri ini yang telah menyambut ulang tahun perkahwinan mereka yang ke-10. Apa yang istimewanya ulang tahun perkahwinan kali ini? Haaa... Si suami telah menghadiahi si isteri dengan sebuah kereta Range Rover! Terkejut tak? Bukan main hadiah ulang tahun perkahwinan dorang. Tapi layak la kan? Dah 10 tahun dorang hidup bersama, hidup sebagai suami isteri. Lain la kalau belum ada ikatan yang sah, betul tak? Ehhh tu cerita lain. Haha! Semoga hubungan suami isteri ini dirahmati Allah dan bahagia sehingga ke nafas yang terakhir. Dan mungkin dah boleh rancang untuk menambah bilangan anak bagi memenuhi kuota tempat duduk dalam Range Rover tu. 


Nak hadiah juga!

Yuna - "Sanggup Seksa Sampai Mati, Mereka Tidak Layak Sambung Pengajian"

Salam.

Sumber gambar: DI SINI

Nampaknya Yuna turut menyuarakan pandangan mengenai kes buli yang telah meragut nyawa Zulfarhan, kadet laut tahun tiga di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM). Mangsa meninggal dunia di Hospital Serdang dengan kesan melecur melecur di dada, tangan dan kaki, dipercayai ditekap dengan seterika wap. 13 orang penuntut UPNM yang menghadapi pertuduhan membunuh mangsa telah dibenarkan diikat jamin dan pada masa yang sama mereka juga dibenarkan menyambung semula pengajian di universiti itu sehingga sebutan semula kes pertuduhan. Tapi pada pandangan Yuna, mereka tidak layak diberikan peluang untuk menyambung pengajian kerana sanggup menyeksa mangsa dengan seterika wap sampai mati.


Rata-rata netizen menyokong pandangan Yuna.


Apa pandangan korang pula?

Remaja Perempuan Mati Dibunuh Selepas Meninggalkan Masjid

Salam.


Polis menemukan mayat seorang remaja perempuan berusia 17 tahun yang dikatakan diserang dan hilang semalaman selepas meninggalkan masjid. Menurut wakil polis dan masjid, sekumpulan empat atau lima orang remaja sedang berjalan keluar selepas sarapan di IHOP pada awal pagi hari Ahad. Tiba-tiba seorang lelaki menaiki motosikal datang menyerang mereka. Semua remaja tersebut berjaya lari masuk ke dalam masjid kecuali seorang remaja perempuan. 



Mayat mangsa telah ditemui di sebuah tasik di Sterling. Seorang pegawai telah mengenal pasti sebuah kereta yang dipandu dalam keadaan mencurigakan di kawasan berdekatan. Akhirnya seorang lelaki berusia 22 tahun telah ditangkap dan menjadi suspek utama dalam kejadian ini. Polis masih menyiasat sama ada kejadian ini adalah disebabkan kebencian. WRC-TV pula melaporkan kayu pemukul baseball telah ditemukan berdekatan kawasan mayat dijumpai. 


Shoyeb Hassan merangkap pengerusi bersama pertubuhan muslim kawasan Dulles menyatakan bahawa masjid di situ aktif sehingga tengah malam dan ada masanya sampai ke awal pagi terutamanya pada 10 hari terakhir bulan Ramadan. Jadi kebanyakan daripada mereka akan singgah di McDonald's ataupun IHOP yang beroperasi 24 jam untuk makan sebelum mula berpuasa selepas terbitnya matahari. 

Sumber: DI SINI

Sabtu, 17 Jun 2017

Lirik Lagu Fazura - Bangun

Salam.


Penyanyi: Fazura
Lagu: Bangun
Lirik Lagu Fazura - Bangun

Ayuh tahu apa ku rasa di dalam jiwa
Aku mahu terus melangkah mencapai cita

Bangun percaya diri
Walau tiada pelangi
Aku tetap di sini

Bangun terus berlari
Walau ribut dan angin
Aku tetap bangun

Dicemuh dicaci kata-kata dusta
Salah sangka oh so drama ku tak apa-apa

Bangun percaya diri
Walau tiada pelangi
Aku tetap di sini

Bangun terus berlari
Walau ribut dan angin
Aku tetap bangun

Lirik Lagu Fazura - Bisa Apa

Salam.


Penyanyi: Fazura
Lagu: Bisa Apa
Lirik Lagu Fazura - Bisa Apa

Mungkin harus begini
ku cuba mengerti
Mungkin memang jalannya
ini yang terjadi

Di antara penantian cintaku ini
hanyalah kepadamu
kamu

Mungkin sudah waktunya
ku yang harus pergi
Mungkin ini saatnya
ku tak ada lagi

Setelah sekian lama aku mencuba
memenangkan hatimu
memiliki dirimu

Namun bila kini kau pilih dirinya
katakan padaku
aku bisa apa

Bila kau di sana bahagia dengannya
ku mungkin terus mengharapkanmu
ku bisa apa

Mungkin sudah waktunya
ku yang harus pergi
Mungkin ini saatnya
ku tak ada lagi

Setelah sekian lama aku mencuba
memenangkan hatimu
memiliki dirimu

Namun bila kini kau pilih dirinya
katakan padaku
aku bisa apa

Bila kau di sana bahagia dengannya
ku mungkin terus mengharapkanmu
ku bisa apa

Rabu, 14 Jun 2017

Tanda-Tanda Awal Kanser - Dapatkan Nasihat Doktor Jika Mengalami Simptom Ini

Salam.

Sumber gambar: DI SINI

Siapa tak gerun dengan kanser? Kanser ini adalah penyakit yang disebabkan oleh pertumbuhan yang tidak terkawal sel-sel yang tidak normal atau abnormal di dalam badan dan berpunca daripada kegagalan sistem imun untuk berfungsi dengan baik.

Kanser sebenarnya bermula apabila sel-sel di bahagian badan mula tumbuh di luar kawalan. Pertumbuhan sel kanser adalah berbeza daripada pertumbuhan sel yang normal. Sel tidak mati, sebaliknya terus berkembang dan membentuk sel yang baru, yang tidak normal. Sel-sel kanser juga boleh menyerang (tumbuh di dalam) tisu-tisu yang lain, sesuatu yang sel normal tidak boleh lakukan. Pertumbuhan di luar kawalan dan menyerang tisu-tisu lain adalah apa yang membuatkan sel menjadi sel kanser.

Sistem pengawasan imun yang aktif akan memilih, mengenalpasti dan memusnahkan agen karsinogenik (agen yang menyebabkan kanser) yang pada setiap hari memasuki badan kita. Mereka yang mempunyai sistem imun yang sihat dan kuat akan terhindar daripada kanser. Jika sistem imun mereka tidak berfungsi dengan baik, maka, mereka berhadapan dengan risiko kanser yang lebih tinggi. Menurut Dr. John Bailar, bekas Ketua Editor Jurnal Institut Kanser Negara, Amerika, pertahanan sistem imun kita perlu dikalahkan untuk membolehkan kanser bermula dan terus berkembang. Hal ini kerana sistem imun adalah benteng pertama dan terakhir kita daripada penyakit kanser.

Jadi mari kita lihat antara tanda-tanda awal beberapa jenis penyakit kanser supaya kita lebih berjaga-jaga dan segera untuk mendapatkan nasihat doktor.

Kanser pangkal rahim
  • sebarang lelehan atau pendarahan yang luar biasa
  • sakit selepas bersenggama
  • turun berat badan

Kanser payudara
  • bengkak atau gumpalan di buah dada
  • keluar cairan berdarah dari puting
  • pembesaran kelenjar di ketiak
  • kedutan pada kulit di buah dada

Kanser paru-paru
  • batuk kuat berterusan
  • batuk berdarah
  • nafas termengah-mengah
  • sakit dada
  • hilang berat badan

Kanser perut
  • hilang berat badan
  • muntah berdarah
  • sistem pencernaan yang tidak teratur
  • cepat kenyang walaupun makan sedikit

Kanser limpa
  • sakit di bahagian abdomen
  • hilang selera makan
  • turun berat badan
  • kulit dan mata menjadi kuning
  • bahagian abdomen membengkak

Kanser ovari
  • haid tidak teratur
  • tumbuhan keras di bahagian abdomen
  • sakit semasa bersenggama
  • ketumbuhan bulu rambut yang melampau
  • suara menjadi lebih mendalam

Kanser otak
  • sakit kepala
  • muntah-muntah
  • gangguan penglihatan
  • lemah atau lumpuh
  • pening atau pitam
  • pelupa
  • perubahan personaliti

Kanser prostat
  • sukar dan sakit semasa kencing yang berpanjangan

Kanser darah (leukimia)
  • letih
  • pucat
  • mudah lebam
  • mudah mendapat jangkitan

Kanser tekak
  • suara garau atau serak
  • ada ketumbuhan di tekak
  • sukar menelan
  • kelenjar membengkak di leher


Sekiranya korang mengalami simptom simptom seperti kat atas ni, segeralah dapatkan nasihat doktor. Okay? Tapi aku mendoakan agar kita semua kita terhindar dan dijauhkan daripada penyakit kanser ni.

Sumber: DI SINI

Selasa, 13 Jun 2017

Wanita Dihina Peniaga Di Bazar Ramadhan Kerana Gemuk

Salam.

Sumber gambar: DI SINI

Nampaknya niat seorang wanita untuk membantu jualan kebab seorang peniaga di bazar Ramadhan telah mengundang kejadian yang tidak diingini. Kejadian bermula apabila wanita tersebut bertanyakan harga kebab yang dijual dan seterusnya memesan satu kebab daging daripada peniaga tersebut. Tapi apa yang berlaku selepas itu amat menyakitkan hati wanita itu. Peniaga tersebut telah menyindir wanita itu dengan menyatakan bahawa orang gemuk seperti dia mesti pelahap dan makan banyak. Jadi tidak mungkin dia akan kenyang kalau makan satu kebab je, paling tidak pun 5 ke 10 kebab. Pehhh... Sedap je mulut peniaga tu cakap macam tu kan? Akhirnya wanita tersebut tidak jadi untuk membeli kebab tadi tapi dia terus meletakkan duit sebanyak RM5 sambil membalas kata-kata berbaur penghinaan yang dilemparkan oleh peniaga itu. Untuk cerita sepenuhnya, korang boleh baca status yang dimuatnaik oleh wanita tersebut di laman facebook miliknya kat bawah ni.


Bukan semua benda boleh dibuat gurau.

Buka Puasa Di Shell Out, Petaling Jaya

Salam.


Alhamdulillah. Akhirnya aku dapat juga rasa makan kat Shell Out. Haha! Selama ni tak pernah pergi mana-mana Shell Out sebab ibu selalu buat Shell Out sendiri kat rumah. Haaa... Lebih banyak, lebih jimat dan lebih puas. Tapi sekali sekala apa salahnya makan kat Shell Out kan? Ni pun sebab Eddy bawa belanja buka puasa kat sini. Kalau tak, sampai ke sudah aku takkan jejak kat Shell Out kot. Terima kasih Eddy!

Sebenarnya hari tu ada satu insiden yang terjadi. Aku, Wan dan Eddy sampai kat Shell Out tu dalam pukul 7 petang macam tu sebab Eddy dah booking untuk buka puasa kat situ sejak hari Jumaat lagi. Jadi kitorang yakin la datang dah nak dekat waktu berbuka. Sekali? Takde booking bawah nama Eddy! Aduhai. Nasib baik Eddy ada bukti rekod telefon yang telah dibuat. Akhirnya kitorang diberikan meja. Tapi dapat meja kat luar je, tak dapat meja kat dalam sebab dah penuh. Takpe la. Daripada tak dapat meja langsung kan? Ucap apa? Alhamdulillah.




Hari tu kitorang pesan Pesta Set Menu yang memang untuk 2 orang ke 3 orang. Harga untuk set tu? RM189.90! Haaa... Agak agak ada apa je dalam set tu? Meh sini aku senaraikan. 
  • Ketam (seekor)
  • Udang (10 ekor)
  • Lala (500 gram)
  • Broccoli (separuh)
  • Kentang (1 set)
  • Jagung (2 ketul)
  • Nasi (2 mangkuk)
  • Ubi keledek kentang goreng (1 set)
  • Air jus (2 gelas)
  • Puding kelapa (1 biji)
  • Kurma

Tak cukup set tu, kitorang tambah sotong masak lada hitam, semangkuk nasi dan segelas air. Jadi jumlah harga yang dibayar hari tu? Lebih daripada RM200 juga. Semoga bertambah murah rezeki Eddy lepas ni. Tapi hidangan utama yang kitorang pesan tu sampai selepas beberapa minit azan Maghrib berkumandang. Nasib baik sebelum hidangan utama tu sampai kitorang dapat alas perut dengan ubi keledek kentang goreng yang sekali tengok macam kentang goreng. Sedap! Lepas segala macam ketam, udang, lala dan sotong dah sampai, tak pandang dah kat ubi keledek kentang goreng tu. Alhamdulillah. Kenyang. Memang sedap betul Shell Out ni rupanya. Layak la harga dia macam tu. Sepadan dengan kualiti hidangan yang disajikan, baik daripada segi rasa dan kesegaran. Aku suka juga dengan puding kelapa dia tu. Terlupa pula nak ambil gambar. Puding kelapa tu diletakkan dalam sebiji kelapa. Recommended! InshaAllah kalau ada rezeki lebih nanti memang nak kena datang lagi ni.


Jadi lepas ni kalau korang ada nak booking awal sehari dua kat mana-mana tempat, pastikan korang semak dua tiga kali dengan tempat tu supaya tak berlaku kesilapan macam kitorang ni. Yakin je dah booking tapi sekali nama tiada dalam senarai booking pun. Haha! Nasib baik tak kempunan buka puasa kat Shell Out. Selamat berbuka puasa!

Isnin, 12 Jun 2017

Model Istimewa Sindrom Down Koleksi Raya Dipuji Netizen

Salam.


Tersentuh hati aku tengok gambar gambar koleksi raya daripada Maqilla ni. Kenapa? Haaa... Aku tengok gambar gambar koleksi raya Maqilla ni memang menggunakan mereka yang betul betul mempunyai sindrom Down sebagai model. Apa yang aku boleh katakan? Comel! Nah tengok lagi gambar gambar yang lain kat bawah ni.


Ternyata gambar gambar koleksi raya daripada Maqilla ni telah menyentuh hati semua orang termasuklah photographer yang terlibat untuk kempen tersebut. Menurut photographer tersebut, ini adalah kali pertama dia berkolaborasi dengan mereka yang mengalami sindrom Down bagi sesi photoshoot. Untuk itu dia rasa sangat bersyukur dengan peluang berkomunikasi dan bekerja dengan mereka yang terlibat dalam kempen raya daripada Maqilla dan Persatuan Sindrom Down Malaysia.


Selain itu, rata-rata netizen memuji dan menghargai mereka yang terlibat dengan koleksi raya daripada Maqilla ni. 


Bagi setiap pembelian koleksi raya daripada Maqilla, RM10 akan disalurkan ke Persatuan Sindrom Down Malaysia. Haaa... Bagus betul kempen raya macam ni. Sambil kita beli baju raya, sambil kita menderma dan membantu mereka yang teristimewa. Betul tak?

Jumaat, 9 Jun 2017

Buffet Ramadhan IKEA Berbaloi Atau Tidak?

Salam.


Terima kasih Haiqal belanja aku makan buffet istimewa sempena Ramadhan kat IKEA hari Ahad yang lepas. Alhamdulillah. Kenyang betul ada orang belanja. Ni belanja sempena hari jadi aku pada 23 April yang lepas. Ya. Dah alang alang tu kenapa tak belanja tahun depan je terus kan? Haha! Sebelum tu agak agak berapa harga buffet istimewa sempena Ramadhan daripada IKEA? Haaa... RM40! Lebih kurang harga buffet Ramadhan daripada Sushi King.



Kejap. Aku cuba untuk ingat balik apa menu dia hari tu. Sebenarnya aku tak sempat nak ambil gambar semua gambar makanan dan minuman dia hari tu. Jadi aku pun ingat ingat lupa menu yang ada hari tu. Tak sabar nak buka puasa gamaknya. Berdasarkan apa yang aku ingat, ni antara menu buffet istimewa sempena Ramadhan daripada IKEA:
  • Kambing Bakar
  • Ayam Percik
  • Filet Salmon
  • Bebola Daging (Lembu)
  • Nasi Kerabu
  • Nasi Putih
  • Mee Kari
  • Kentang Lecek
  • Salad Caesar
  • Pizza
  • Donut
  • Creme Brulee
  • Buah-buahan (Tembikai, Tembikai Susu, Nenas & Betik)
  • Minuman (Air Tebu, Kopi & Teh)



Tips buka puasa dengan buffet istimewa sempena Ramadhan daripada IKEA:
  • Ahli IKEA Family yang buka puasa dengan buffet ni akan menerima baucar RM10 yang boleh digunakan bagi setiap pembelian RM30 dan ke atas kat IKEA.
  • Ada satu ruang khas yang disediakan untuk mereka yang buka puasa dengan buffet istimewa sempena Ramadhan daripada IKEA.
  • Untuk mengelakkan kesesakan solat Maghrib, korang boleh minum atau makan sikit dulu kemudian korang terus pergi solat Maghrib. Masa tu surau tak sesak sangat. Lepas solat tu korang boleh sambung makan sampai pukul 10 malam. Haha!
  • Hanya ada seekor kambing bakar je kat situ. Habis seekor kambing bakar tu, habis la. Jadi nak tak nak, kena beratur ambil kambing bakar dulu seawal mungkin sebab sekejap je kambing bakar tu habis. Kalau korang tak beratur awal awal ambil kambing bakar tu, kempunan la korang nak makan kambing bakar tu.
  • Rugi kalau korang jenis tak makan daging macam aku ni sebab ada kambing bakar dan bebola daging. 
  • Aku tak berapa puas hati dengan buffet Ramadhan daripada IKEA ni sebab takde pasta, takde bebola ayam, takde kepak ayam goreng, takde kentang goreng, takde popia, takde kek almond dan paling penting takde karipap! Pada pendapat aku, banyak menu yang tak menarik dihidangkan untuk buffet ni.
  • Untuk kopi dan teh, korang kena ambil kat tempat biasa kat luar daripada kawasan buffet.
  • Nak bagi berbaloi RM40? Makan filet salmon banyak banyak. Haha! Kalau beli ala carte kat luar tu, satu filet salmon tu mungkin lebih daripada RM10 tu.
  • Terhad kepada 150 orang je. Tapi korang tak perlu risau sangat sebab hari tu aku tengok tak penuh pun. Sebenarnya ramai juga yang buka puasa kat IKEA tapi ramai beli secara ala carte daripada buffet.


Jadi aku rasa macam kurang berbaloi makan buffet istimewa sempena Ramadhan daripada IKEA. Sebab banyak menu yang sedap dan pilihan ramai takde dalam buffet tu. Kalau nak buka puasa kat IKEA, aku cadangkan korang beli secara ala carte berbanding buffet. Ada banyak makanan yang korang boleh pilih dan mengikut citarasa korang.

Copyright © Budak Lelaki Sebelah Pintu Designed by azhafizah.com