Isnin, 30 Disember 2013

Bercuti Di Teluk Batik?

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Dan salam sejahtera!

Gambar hiasan. Haha!

10, 11, 12 dan 13 Disember yang lepas aku gi Teluk Batik, Lumut, Perak. Bercuti ke? Bercuti la sangat! Aku ada kursus kat situ. Dah nama pun saya yang menurut perintah kan? Tapi paling sedih sebab kursus tu tak dapat nak masuk dalam penilaian prestasi aku sebab dah hantar awal Disember hari tu. Kecewa! Empat hari kot! Takpe la. Takde rezeki namanya tu. *lari lepas tu lompat atas katil kemudian tekap muka kat bantal*

Bunga pun boleh layu dengan bau kaki.

Aku tak pernah sampai lagi kat Lumut ni. Jadi, aku tak tahu nak jangka macam mana perjalanan dia. Tak sangka lepas keluar tol tu jalan sesak kemain. Dah kenapa ni? Hampir sejam jugak nak lepas daripada kesesakan tu. Bontot pun dah bentuk segi empat tepat.

Tak boleh ke korang lalu jalan lain? Sibuk je nak ikut aku lalu jalan ni.

Ni first time aku sampai kat Teluk Batik. Excited kot? Nama je warganegara Malaysia tapi banyak lagi tempat dalam Malaysia ni aku tak sempat nak jejakkan kaki. Rasa berterima kasih jugak la dapat pergi kursus ni. Sekurang-kurangnya dapat mencemar dulang kat Teluk Batik ni. Tak mampu nak mencemar duli. Jadi? Mencemar dulang pun boleh.

Sejuk mata memandang, sejuk lagi ais batu campur.

Tingkap sebelah katil aku. Kemain tak?

Lauk lagi banyak daripada nasi.

Cantik jugak kawasan persekitaran kat situ. Keliling dia penuh dengan pokok hijau. Gila kau tak tenang bangun pagi dapat sedut udara segar bugar kat situ? Kentut pun langsung tak berbau sepanjang kursus kat situ. Nampak tak betapa aku menipu di situ? Dan aku antara peserta yang terawal sampai. Bila melangkah masuk dalam bilik, takde orang lagi. Jadi? Aku dapat pilih bilik utama yang menghadap Pulau Pangkor pulak tu siap ada bilik air sendiri! Syukur.

Menikmati pemandangan daripada balkoni bilik.


Kursus ni pasal pengaplikasian Hypno-NLP untuk tenaga pengajar. Kursus ni bertujuan membantu meningkatkan lagi mutu dan tahap profesionalisme tenaga pengajar kat JTM ni. For me, it’s a new thing. Banyak faedah dan kelebihan yang aku dapat daripada kursus ni. Kalau kita tidak berfikiran terbuka dan berlapang dada, memang sia-sia je la kita datang kursus ni. Jadi, apa guna kita datang kursus yang bukan sehari dua ni? Ni pun kira majlis ilmu jugak ni.

Muka nak bangga! Sijil je pun.

Mujhse dosti karoge? Faham tak?

Alhamdulillah. Pejam celik pejam celik? Kursus pun tamat. Tambah lagi satu sijil dalam hidup aku. Lepas ni boleh la aku hipnosis budak budak ni supaya dengar cakap aku. Haha! Ingat senang macam tu ke? Takpe la. At least dapat tambah pengetahuan sedia ada, dapat perbaiki dan pertingkatkan lagi mutu perkhidmatan. Dengan harapan tahun depan boleh dapat Anugerah Perkhidmatan Cemerlang la? Kau baru setahun jagung dik. Sedar diri boleh tak? Haha!

Gambar keluarga bahagia pun boleh.

Rambang mata! Kalau ikut nafsu macam nak beli semua je.


potpetpotpet : Takde ke kursus kat Bali ke kat Korea ke kat Paris ke?

Ahad, 8 Disember 2013

Tips Elak Kaki Berbau

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Dan salam sejahtera!

Hari Ahad macam ni takde nak buat apa sangat. Ni nak kongsi tips elak kaki berbau. Kenapa nak kongsi tips ni? Sebab kaki aku pun kadang-kadang berbau! Haha! Terlebih jujur pulak. Tolak 10 markah kategori menantu pilihan. Adeh. Maklum je la, kerja daripada jam 8 pagi sampai 5 petang pakai kasut. Lepas tu hujung minggu keluar lepak pun pakai kasut. Kaki pulak jenis cepat berpeluh. Silap silap bunga tahi ayam pun boleh layu dengan bau kaki aku! Okay. Lawak hambar di situ.


Macam mana kaki boleh berbau?

Kaki berbau terjadi akibat daripada peluh yang keluar daripada kaki dan pakai selipar atau kasut yang sama setiap hari. Kaki kita mempunyai lebih kurang 250 000 kelenjar peluh. Kalau tukar jadi ringgit malaysia, kaya dah kita ye dak? Haha! Peluh dirembeskan oleh tubuh badan untuk tujuan penyejukan. Tapi sesetengah orang macam aku ni keluar peluh secara berlebihan lebih-lebih lagi kat kaki. Tapi bukan peluh yang berlebihan tu yang menyebabkan kaki kita berbau! Habis? Kelembapan akibat daripada peluh berlebihan tadi telah menyebabkan pembiakan bakteria secara besar-besaran macam jualan akhir tahun kat sogo. Sisa buangan daripada bakteria ni la yang menyebabkan kaki kita berbau.

Tips elak kaki berbau!

  • Kering
Cara yang terbaik untuk elak daripada kaki berbau ialah dengan memastikan kaki kita sentiasa kering. Keringkan kaki terutama sekali kat celah-celah jari kaki kerana kat situ la tempat bakteria selalu lepak. Kalau tak perlu pakai kasut dan stoking, tak payah pakai. Lagi bagus bila kaki kita dapat pengudaraan secara maksimum.

  • Udara
Pengudaraan ni sangat penting bagi mengelakkan kaki berbau. Pengudaraan yang baik dapat membantu kaki kita untuk kering dengan cepat. Bila cepat kering, bakteria tak sempat nak membiak. Kalau situasi atau keadaan tak memerlukan kita pakai selipar atau kasut, tanggalkan terus.

  • Stoking
Bila pakai kasut, pastikan kita sarung stoking sekali. Kalau kita tak sarung stoking nanti peluh kat kaki tu siapa nak tolong serap? Tukar stoking untuk setiap hari ataupun dua kali sehari. Tapi kalau pakai selipar, tak payah pakai stoking pun takpe.

  • Kasut
Taburkan sedikit bedak dalam kasut sebelum dan selepas kita pakai kasut. Dan jangan biarkan kasut kat dalam rak yang tertutup dan gelap. Sesekali sidai kasut kat ampaian. Boleh macam tu? Elakkan pakai kasut yang sama setiap hari. Nak tak nak, kena ada lebih daripada dua atau tiga kasut. Nanti boleh rotate hari ni pakai kasut A, esok pakai kasut B dan lusa pakai kasut C. 

  • Doktor
Kalau tak jalan jugak, pergi jumpa doktor untuk potong kaki. Haha! Just kidding. Tanya doktor apa penyelesaian terbaik untuk elak kaki daripada berbau.


potpetpotpet : Nak tengok orang tu pembersih ke tak, tengok kaki dia.

Khamis, 5 Disember 2013

Dah Macam Bapak Orang!

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Dan salam sejahtera!

Tahan nafas supaya perut nampak lebih kempis.

Dah macam bapak orang dah bawak budak-budak ni pergi tengok wayang. Ni first time aku tengok wayang dengan Husna. Sebelum ni asyik tengok wayang dengan kawan-kawan je. So, kali ni apa salahnya aku tengok dengan adik bongsu aku sorang ni. Filem apa lagi yang sesuai dengan budak-budak sekarang ni? Sah sah la filem animasi terbaru daripada Disney, Frozen.

Tengok wayang macam pergi berkelah ramainya.

Siapa ajar selfie ni?

Ke aku yang dah tua sebenarnya?

Filem ni kat IMDb dapat rating 8.1 daripada 10 bintang. Kemain! Memang filem ni seronok ditonton apatah lagi dengan budak-budak macam Husna tu. Tapi aku tak berapa puas hati dengan jalan cerita dia yang terlalu ringkas. Lawak dia pun tak berapa menjadi. Memang sesuai la dengan budak-budak yang belum baligh lagi. Boleh macam tu? Ke sebab aku yang dah tua sebenarnya? Haha! Dah nama pun filem animasi pulak tu daripada Disney? Nak harapkan macam mana lagi? Layankan je la. Babak sedih dia pun pada aku tak berapa menjentik perasaan macam dalam filem The Croods. Pada pendapat aku, The Croods adalah filem animasi terbaik untuk tahun 2013 ni.

Kemain seronok!

Tumpang lip lap lip lap pokok ni.

Dua kali.

Aku tengok dua kali filem Hunger Games ni! Haha! Punya la obses dengan Jennifer Lawrence. Eh takde la obses pun. Kali pertama hari tu tengok dengan kawan-kawan. Kali ni tengok dengan adik aku dengan sepupu aku. Kitorang baru balik daripada KL hantar adik aku yang sorang lagi tu balik UKM. On the way balik tu singgah la Seremban kejap. Nana dengan Kak Zura tak tengok lagi filem tu. Aku plan nak tengok filem lain tapi tak jadi sebab filem-filem yang ada semua macam membazirkan duit aku je kalau aku tengok. Last last aku ambil keputusan tengok Hunger Games untuk kali yang kedua. Tak pulak rasa membazir tengok dua kali filem yang sama? Bijak tak aku? =_="

Future dentist kat tengah-tengah tu.

Sebelum balik kita pose depan kereta aku yang baru lepas basuh ni dan kemudian hujan pun turun dengan lebatnya.



potpetpotpet : Ada masa kita menang, ada masa kita belajar. Takde istilah kalah.

Copyright © Budak Lelaki Sebelah Pintu Designed by azhafizah.com