Jumaat, 5 November 2010

Perihal Hari Kehancuran

Astaghfiullah al azim. I just read an article about Hari Kiamat. Betul betul menakutkan. Bukan ah aku tak pernah tahu pasal Hari Kiamat sebelum ni. Tapi, biasa ah. Aku ni manusia biasa. Selalu lalai. Selalu leka. Selalu lupa. So, bila tiba tiba baca semula pasal Hari Kiamat ni, aku kira tersedar balik ah. Therefore, I want to share some information pasal gambaran Hari Kiamat ni. Ayuh sama sama bermuhasabah diri.
  • Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.
  • Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.
  • Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal daripada atas kepala mereka. Ulama berkata, jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik pada Hari Kiamat, nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.
  • Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.
Read the full article here.

38 ulasan:

  1. nice info....perlu perbaiki diri agar cukup bekalan di sana...

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  3. Saling mengingati.. Supaya kita tak alpa dan dekat dengan DIA selalu.. :)

    BalasPadam
  4. aida pon ada share entry psl ni.

    kecut perut bila baca.
    betul betul menakutkan.

    BalasPadam
  5. @a i d a ;

    yep.
    menakutkan ah.
    peringatan tu.
    :)

    BalasPadam
  6. thanks for the infoooo abg handsome ! ekekekeke :P

    BalasPadam
  7. Thanx 4 de sharing~
    Kena kita kna ingat slalu hal ni~
    supaya kita x lalai dan xmudah lupa padaNYA yang Maha Esa~ :)

    BalasPadam
  8. Thanks for sharing ! :)

    BalasPadam
  9. @AiDa AzRyN

    yep.
    kadang2 kita terlupa padaNya.
    walhal, Dia tak pernah terlupa.
    :)

    BalasPadam
  10. Ayuh same2 muhasabah dr...

    ~ DanieL AdiE ~

    BalasPadam
  11. may i give u ONE wonderful suggestion here ??

    ape kata kau bace article nie everyday ??
    yela.. kita nie kan semua insan yg cepat lalai dan leka...
    maka, elok beringat2 setiap hari..
    iye dak ?? hehehe... :D

    and neway, nice info sharing.. :)

    visit my new entry,

    Metafora Sang Ikan...
    Ketetapan Minda Yang Hilang...
    http://aidyshahiezad.blogspot.com

    BalasPadam
  12. isk2..takut pulak mendengarnya..harap2 aku cepat2 tersedar akan hidup duniawi nie,.bahawa kiamat sudah dekat ~


    lelaki hensem vs lelaki tak hensem vs lelaki skema

    BalasPadam
  13. hari ni ade org anta msj ckp besiap sedia la umat islam. anda ada 2 tahun je lagi untuk hidup. (percaya kiamat 2012) haih.. tlgla! xde siapa yang akan tahu bilanya kiamat,. tapi kite kene besiap sedia.. (:

    BalasPadam
  14. @Aidy Shahiezad

    good idea.
    di samping tu, kita kena cari ilmu yang baru jugak.
    XD

    BalasPadam
  15. @nas

    sama2 lah kita memersiapkan diri.
    :)

    BalasPadam
  16. @ai na

    tiada siapa tahu bila hari kiamat.
    :)

    BalasPadam
  17. thanks 4 the sharing :)
    insyaAllah bila dah ada info mcm ni kita sama2 blh perbaiki diri :)

    BalasPadam
  18. good info zami

    thanks mate

    BalasPadam
  19. insaf...

    teringat time belajar kat sek agama masa kecik dulu. =D

    BalasPadam
  20. insaf terus.... takut!! moga2 kita semua berada dalam lindungan Allah dan dapat syafaat dari Rasulullah SAW.

    BalasPadam
  21. ustaz saya kata....

    'org beriman tak akan menyaksikan hari kiamat'

    ...maka berimanlah!

    BalasPadam
  22. thanks yg amat... Seram seh... Moga solat dan amalan baik kita selama ni diterima Allah.. Amin...

    BalasPadam
  23. lama tak datang sini, fes entry yang dijenguk setelah sekian lama ialah peringatan ini :)

    BalasPadam
  24. dunia skang pon dah nk sampai hujung dah..
    btw,thank4 sharing :)

    BalasPadam
  25. u tgk ta vids pasal Akhir Zaman kt fesbuk tu?
    vids tu lagi effective ble kte tau hari kiamat da dkt

    BalasPadam
  26. kiamat itu janji Allah yg pasti. sama ada kita sudah bersedia atau tidak

    BalasPadam
  27. kita yang selalu alpa..sedangkan itu mmg sudah janji-NYA..

    BalasPadam

Copyright © Budak Lelaki Sebelah Pintu Designed by azhafizah.com