Jumaat, 5 November 2010

Perihal Hari Kehancuran

Astaghfiullah al azim. I just read an article about Hari Kiamat. Betul betul menakutkan. Bukan ah aku tak pernah tahu pasal Hari Kiamat sebelum ni. Tapi, biasa ah. Aku ni manusia biasa. Selalu lalai. Selalu leka. Selalu lupa. So, bila tiba tiba baca semula pasal Hari Kiamat ni, aku kira tersedar balik ah. Therefore, I want to share some information pasal gambaran Hari Kiamat ni. Ayuh sama sama bermuhasabah diri.
  • Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.
  • Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.
  • Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal daripada atas kepala mereka. Ulama berkata, jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik pada Hari Kiamat, nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.
  • Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.
Read the full article here.

38 ulasan:

eyoykyrul eyoyanamzess berkata...

tq 4 da articles bro...

Hizami Rahim berkata...

@eyoykyrul eyoyanamzess

you are most welcome.
XD

azwa_amani berkata...

nice info....perlu perbaiki diri agar cukup bekalan di sana...

Hizami Rahim berkata...

@azwa_amani

hurm.
betul tu.
^.^

FarhanaDr berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
FarhanaDr berkata...

Saling mengingati.. Supaya kita tak alpa dan dekat dengan DIA selalu.. :)

Hizami Rahim berkata...

@FarhanaDr

amin.
insyaAllah.
:)

a i d a ; berkata...

aida pon ada share entry psl ni.

kecut perut bila baca.
betul betul menakutkan.

░♥si lampu neon♥░ berkata...

THANKX WEHH TAKOT BETUL AKU BACA..

Hizami Rahim berkata...

@a i d a ;

yep.
menakutkan ah.
peringatan tu.
:)

Hizami Rahim berkata...

@░♥si lampu neon♥░

hurm.
sama2 ah kita mengambil iktibar.
:)

ღ Sumomo-chan ღ berkata...

thanks for the infoooo abg handsome ! ekekekeke :P

AiDa AzRyN berkata...

Thanx 4 de sharing~
Kena kita kna ingat slalu hal ni~
supaya kita x lalai dan xmudah lupa padaNYA yang Maha Esa~ :)

Farah berkata...

Thanks for sharing ! :)

Hizami Rahim berkata...

@ღ Sumomo-chan ღ

ngeee...
hensem ah sgt...
*.*

Hizami Rahim berkata...

@AiDa AzRyN

yep.
kadang2 kita terlupa padaNya.
walhal, Dia tak pernah terlupa.
:)

Hizami Rahim berkata...

@Farah

you are welcome.
:)

AdiE berkata...

Ayuh same2 muhasabah dr...

~ DanieL AdiE ~

Aidy Shahiezad berkata...

may i give u ONE wonderful suggestion here ??

ape kata kau bace article nie everyday ??
yela.. kita nie kan semua insan yg cepat lalai dan leka...
maka, elok beringat2 setiap hari..
iye dak ?? hehehe... :D

and neway, nice info sharing.. :)

visit my new entry,

Metafora Sang Ikan...
Ketetapan Minda Yang Hilang...
http://aidyshahiezad.blogspot.com

nas berkata...

isk2..takut pulak mendengarnya..harap2 aku cepat2 tersedar akan hidup duniawi nie,.bahawa kiamat sudah dekat ~


lelaki hensem vs lelaki tak hensem vs lelaki skema

ai na berkata...

hari ni ade org anta msj ckp besiap sedia la umat islam. anda ada 2 tahun je lagi untuk hidup. (percaya kiamat 2012) haih.. tlgla! xde siapa yang akan tahu bilanya kiamat,. tapi kite kene besiap sedia.. (:

Hizami Rahim berkata...

@AdiE

ayuh.
:)

Hizami Rahim berkata...

@Aidy Shahiezad

good idea.
di samping tu, kita kena cari ilmu yang baru jugak.
XD

Hizami Rahim berkata...

@nas

sama2 lah kita memersiapkan diri.
:)

Hizami Rahim berkata...

@ai na

tiada siapa tahu bila hari kiamat.
:)

cancerGreen berkata...

thanks 4 the sharing :)
insyaAllah bila dah ada info mcm ni kita sama2 blh perbaiki diri :)

Qarl berkata...

good info zami

thanks mate

EIPUL berkata...

insaf...

teringat time belajar kat sek agama masa kecik dulu. =D

aliesha kirana berkata...

insaf terus.... takut!! moga2 kita semua berada dalam lindungan Allah dan dapat syafaat dari Rasulullah SAW.

Mimi Saidi berkata...

good article..

Ejay berkata...

ustaz saya kata....

'org beriman tak akan menyaksikan hari kiamat'

...maka berimanlah!

Asrol berkata...

thanks yg amat... Seram seh... Moga solat dan amalan baik kita selama ni diterima Allah.. Amin...

adrinaqamarina berkata...

lama tak datang sini, fes entry yang dijenguk setelah sekian lama ialah peringatan ini :)

::FAIZ FARISH:: berkata...

Allah Maha Besar

Puteri Iqa Izyan berkata...

dunia skang pon dah nk sampai hujung dah..
btw,thank4 sharing :)

SnowladieS berkata...

u tgk ta vids pasal Akhir Zaman kt fesbuk tu?
vids tu lagi effective ble kte tau hari kiamat da dkt

Jey Yusuff berkata...

kiamat itu janji Allah yg pasti. sama ada kita sudah bersedia atau tidak

Emilia Emira berkata...

kita yang selalu alpa..sedangkan itu mmg sudah janji-NYA..

Copyright © Budak Lelaki Sebelah Pintu Designed by azhafizah.com