+ -

Pages

Solat Tidak Sah Gara Gara Pakaian Dicuci Menggunakan Mesin Basuh.

Dia Isabella.
Lambang cinta yang lara.
Terpisah kerana adat yang berbeza.
Cinta gugur bersama daun daun kekeringan.

Wakakaka. Boleh je kalau kau nak muntah sekarang sebab aku tak larang malah mengalu-alukan kemuntahan itu. Okay. Back to main point. Tiba tiba aku nak menyamar jadi Ustazah Siti Nor Bahiyah boleh? Bantai je la. Seperti biasa petang tadi aku basuh baju guna mesin basuh dan aku boleh pulak teringat ada satu ceramah tapi aku tak ingat pasal apa kalau tak silap pasal solat kot. Dia ada sentuh mengenai hal membasuh pakaian menggunakan mesin basuh.


Okay okay. Menggunakan mesin basuh untuk membasuh pakaian yang tidak kena najis, tidak timbul sebarang masalah. That's mean pakaian yang dibasuh itu tetap suci hukumnya. Tapi masalah timbul apabila mesin basuh itu digunakan untuk membasuh pakaian pakaian yang bernajis atau yang kena najis. Maka hukum pakaian yang dibasuhnya itu tidak suci kerana pakaian yang kena najis itu dibasuh oleh perhimpunan air yang tidak sampai dua kolah dalam takungan mesin basuh itu. Jika hendakkan pakaian itu suci maka sila bilas pakaian-pakaian yang telah dikeluarkan dengan air yang suci sekali lagi. Eh eh air suci yang mengalir please.



Why it is important? Jeng jeng jeng. Solat kita boleh jadi tidak sah gara gara pakaian yang tidak suci atau kena najis. Sekian. Wallahualam.


potpetpotpet: Kongsi kongsi.
5 Budak Lelaki Sebelah Pintu: Solat Tidak Sah Gara Gara Pakaian Dicuci Menggunakan Mesin Basuh. Dia Isabella. Lambang cinta yang lara. Terpisah kerana adat yang berbeza. Cinta gugur bersama daun d...

26 ulasan:

I n n z berkata...

asing kn je lorh baju2 itu ;p

Hizami Rahim berkata...

innz:
hahaha.
ya.
;)

kasih berkata...

yang mana tak suci tu, cuci je pakai tangan. senang.tapi depends on pencuci tu gak la, rajin ke tak. ;p

Hizami Rahim berkata...

kasih:
ahha.
tu la yang masalahnya.
kan kan kan?
kadang2 malas jugak.
wakakaka~
;)

Nurul Amelina Zaidi berkata...

terima kasehh :)

ayie berkata...

tapi ada sumber ckp..bole guna sebab mesin basuh masuk air sebanyak 3 kali..itu dah memadai jgk tu.. asalkan hilang bau ain dan rasa.. tak tau la pakcik izam gune mesin bilas@masuk air sekali..hehe

Hizami Rahim berkata...

amelina:
sama sama.
;)

Hizami Rahim berkata...

ayie:
ahha.
apa apa je la.
;P
ni nak kongsi ilmu je.
ya.
mungkin kau tak perlukan.
that's okay.
ahha~

ayie berkata...

ok..
http://halaqah.net/v10/index.php?action=printpage;topic=3918.0

Hizami Rahim berkata...

ayie:
okay.
thanks.
;)
ada lagi?

Darkbatman berkata...

bro, biase klau pakaian bernajis, aku suka basuh guna tangan..mesin takut berjangkit.ahaha.. btw, nice info bro. aku suke.

© bLurr berkata...

kalau yang kena najis sah2 ah cuci tangan. heheh

kalau cuci gua mesin basuh, suci lah. air yang masuk tu kira mengalir. tak kira dia pusing2 bilas2 dalam tu berapa kali dah kira suci la. :))

Lee berkata...

nice info!
tp kan boleh asing baju2 tuh... ;p

Adam Arjuna berkata...

renung-renungkanm dan, selamat beramal... :)

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

sume nak basuh pakai mesin mmg parah lah..mana kena cuci tgn cuci je la pakai tgn kan lbh menjamin kebersihan...sebab kite sental sendiri.

~ zama hostel dulu main pijak2 jerk...hahah...~

aliesha kirana berkata...

hehe..info berguna... so dh tau pkain tu ade najis...jgn la gatal2 nk cmpur gak... mls punya pasal..haha...

Hizami Rahim berkata...

darkbatman:
ahha.
thanks.
yep.
sila asing asing.
;)

Hizami Rahim berkata...

blurr:
ya.
;)

Hizami Rahim berkata...

lee:
ya.
;)
jgn terlupa sudah~

Hizami Rahim berkata...

adam:
ahha.
ya.
jgn lupa beramal~
;)

Hizami Rahim berkata...

hawa:
ahha.
biasa la.
tak sempat kadang kadang tu.
dan malas.
ahha.
;)

Hizami Rahim berkata...

aliesha:
harus rajin.
ahha.
;0

Ery Farieha berkata...

betol laa
kalo ade najis jgnla mix sekali

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

lau malas sgt tak payah pakai baju bnyk so tak perlu cuci bnyk kan..heheh

Aidy Shahiezad berkata...

wah3x...

siap ade nyanyi2 di awal entri...
cm kenal je trademark cmtue...
hohoho.....

neway, kalo untuk ibadah, tk salah berbelanja lebih, pakia buang sudah... ehh ?? kayanya plak aku nk buat cmtue... hikhikhik... ;0

abaikan idea gila tue...

Rushdy berkata...

sila rujuk yang lebih pakar... sebelum membuat sebarang hukum... jangan mudah2 menjatuhkan hukum

< >