Isnin, 10 Mei 2010

Kenapa Air Hujan Turun Daripada Atas?

Na na nera na na na nera... Wah intro kebaboom. Okay. Kenapa air hujan turun daripada atas? Kenapa air hujan tak turun daripada tepi ke belakang ke depan ke bawah ke kan kan kan? Jeng jeng jeng. Siapa boleh jawab? Okay okay. Cuba bayangkan soalan ni ialah teka teki. Maka jawapan dia air hujan turun daripada atas sebab air hujan tak turun daripada tepi atau belakang atau depan atau bawah. Wakakaka. Sila tarik rambut masing masing.


Okay be serious. Tak pasal pasal aku kena makan nasi kangkang pulak nanti. Kaitan? Lantak. Actually ada hikmah luar biasa kenapa air hujan turun daripada atas. Kerana siraman air hujan dapat mencakupi perbukitan, lembah, dataran tinggi serta rendah. Kan kan kan? Kalau Allah SWT hanya menyiramkan air hujan daripada salah satu sisi bumi sahaja maka air hujan tidak mencapai dataran tinggi kecuali apabila terkumpul dengan melimpah di dataran rendah. Unfortunately cara itu merosakkan bumi. Betol betol betol.


Allah SWT menciptakan awan yang bertindak sebagai penyiram bumi. Lalu dikirimkan angin yang membawa air daripada laut dan angin itu membuahinya seperti jantan membuahi betina. Wah faham faham sendiri sudah. That's why kawasan kawasan yang berdekatan dengan laut lagi banyak hujan berbanding kawasan kawasan yang jauh daripada laut.


"Apabila terbentuk awan dari arah laut, lalu berjalan ke arah Syam, awan itu akan menurunkan hujan deras."
(HR Malik)


Allah SWT menciptakan air di awan. Kadang dengan mengubah udara menjadi air. Adakalanya udara membawa air itu dari laut lalu membuahi awan dengan air tersebut dan menurunkannya ke bumi. Kalau Allah SWT membawa air dari laut ke darat dengan mengalir pada permukaan bumi, tentu tidak terjadi siraman yang meluas. Selain itu, banyak bahagian bumi berkemungkinan rosak. Oleh sebab itu Allah SWT menaikkannya ke angkasa dengan kelembutan dan kekuasaan-Nya lalu diturunkan-Nya lagi ke permukaan bumi dengan penuh hikmah. Allah SWT menurunkan air, dan bersamaan dengan itu, turun pula rahmat-Nya.


potpetpotpet: Hujan oh hujan kenapa engkau turun macam mana aku tak turun katak panggil aku katak panggil aku. Wakakaka.

37 ulasan:

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

dah kata hujan turun so kena lah dari atas..lau hujan naik..bru air hujan dri bawah...tq nice sharing..

rObin@ayuE berkata...

wow!!

FarhanaDr berkata...

Wow.. Saye suke penceritaan anda ini.. Heehee.. :)

Kalau kuar dari tempat lain, payung pn kena laa wat design lain ek.. Hmmmmm..

Hizami Rahim berkata...

hawa:
ahha.
alamak.
kantoi penggunaan bahasa di situ.
;P
sorry sorry~

Hizami Rahim berkata...

robin:
wow.
wow.
wow.

Hizami Rahim berkata...

farhanadr:
hehe.
thanks.
sekali sekala.
;)

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

lor..ape yg salah nye..it ok..entri menarik jugak..

Hizami Rahim berkata...

hawa:
hehe.
that's why la.
patot zami tulis hujan datang instead of hujan turun.
;(

rizal jabai berkata...

hujan turun sebab katak yg panggil..hukhuk

kalau hujan tak turun dr atas,nnt sungai,tasik dan laut sume takkan penoh mcm swiming pool..ehe

ujan turun dr atas untuk jatuh turun dan bertakong ke laut,pastu bole kita terjun laut ngeee

Hizami Rahim berkata...

rizal:
wakakaka.
kenapa nak kena bertakung kat laut?
laut sendiri merupakan air.
;P

ayie berkata...

jantan membuahi betina..huhu explain sikit cikgu,,bahsasa cikgu bombastik..hehe

Hizami Rahim berkata...

ayie:
wakakaka.
eh eh nak kena penampar?
sila buat buat faham.
;P

ayie berkata...

huhu garang la cikgu nie..setahu saya jantan membunting betina..hihi..lariiik

Hizami Rahim berkata...

ayie:
wakakaka.
sukahati.
bantai je la.
wakakaka~

kembatolo™ berkata...

subhanallah..tapi ada lagi satu sebab nape hujan turun dari atas..
sebabnye, da nama pun turun, mesti la dari atas ke bawah..kalo dari bawah ke atas, itu akan di panggil naek pulak..kan kan..?hahaha

nur hidayah isa berkata...

suka sangat bile hujan..

Aidy Shahiezad berkata...

dah namenya hujan, mesti turun ke bawah... kalo datang dari bawah ke atas, tue air pancut namenya... hohoho...

eh, betul ke ??

Hizami Rahim berkata...

kembatolo"
ya!!!
;)

Hizami Rahim berkata...

nur hidayah:
best kan?
;)

Hizami Rahim berkata...

aidy:
sila baca betol betol.
kenapa air hujan turun daripada atas.
dan bukan datang daripada arah yang lain?
okay.
wakakaka~
;P

Aidy Shahiezad berkata...

ler...
kn aku dah menjawab soklan tue...
adoyai.... ~~sengal~~

HiGHNeSS FiQ berkata...

skrg nih hujan slalu trun sbb musim AF n Mentor..hehe..

asphaq berkata...

tak dapat bayangkan ujan turun dari tepi/ hahaha

ardinihumaira berkata...

katak oh katak kenapa panggil hujan.
macam mana aku tak panggil, hizami suruh aku hizami suruh aku..

hahaha lariiiiiiiii :P

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

tak pe hizami..ramai gak tak pasan...ok lah tu...sorry laa lau awe buat hizami :'(

tujuhhariseminggu berkata...

erm.. kalo hujan dtg dari bawah, abis lah suma lemas... hujan masuk lubang idong... :p

gurau jerk...

p/s: dini, sempat kan.. :p

Hizami Rahim berkata...

aidy:
ahha.
tak nak jugak/
wakakaka~

Hizami Rahim berkata...

fiq:
wah.
teori yg ada betul.
;)

Hizami Rahim berkata...

asphaq:
ahha.
bayangkan...
tutup mata dulu ye.
;)

Hizami Rahim berkata...

dni:
ahha.
sampai hati dni.
zami panggil petir la.
bukan hujan.
wakakaka~

Hizami Rahim berkata...

dni:
ahha.
sampai hati dni.
zami panggil petir la.
bukan hujan.
wakakaka~

Hizami Rahim berkata...

hawa:
takde la.
okay je.
;)

Hizami Rahim berkata...

tujuhhariseminggu:
kan kan kan?
nasib la~
;)

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

ngeeee... :) yg pntg hujan mmg turun...

Nazz@Purple berkata...

Nazz suka hujan..nak buka entry psl hujan..tp tak pandai nak berkata-kata cam ko le..

Hizami Rahim berkata...

nazz:
alamak.
aku tak pandai berkata kata pon.
hehe.
just baca baca la.
then ikut sukahati buat ayat sendiri.
;)

e~car182 berkata...

bila la kuantan nak ujan ni?
panas3x =_=

Copyright © Budak Lelaki Sebelah Pintu Designed by azhafizah.com